Home
Giới thiệu
Tài khoản
Đăng nhập
Quên mật khẩu
Đổi mật khẩu
Đăng ký tạo tài khoản
Liệt kê
Công trình khoa học
Bài báo trong nước
Bài báo quốc tế
Sách và giáo trình
Thống kê
Công trình khoa học
Bài báo khoa học
Sách và giáo trình
Giáo sư
Phó giáo sư
Tiến sĩ
Thạc sĩ
Lĩnh vực nghiên cứu
Tìm kiếm
Cá nhân
Nội dung
Góp ý
Hiệu chỉnh lý lịch
Thông tin chung
English
Đề tài NC khoa học
Bài báo, báo cáo khoa học
Hướng dẫn Sau đại học
Sách và giáo trình
Các học phần và môn giảng dạy
Giải thưởng khoa học, Phát minh, sáng chế
Khen thưởng
Thông tin khác
Tài liệu tham khảo
Hiệu chỉnh
Số người truy cập: 107,408,400
Shifting towards a safer motorcycling experience by promoting the benefits of prosocial driving behaviours in Vietnam
Tác giả hoặc Nhóm tác giả:
Bùi Trung Hiệp,Ismail Saadi,Mario Cools
Nơi đăng:
Proceedings of the BIVEC-GIBET Transport Research Days 2023;
S
ố:
1;
Từ->đến trang
: 287-297;
Năm:
2023
Lĩnh vực:
Xã hội nhân văn;
Loại:
Bài báo khoa học;
Thể loại:
Quốc tế
TÓM TẮT
This study aimed to validate the Vietnamese version of the Prosocial and Aggressive Driving Inventory (PADI), a self-reported questionnaire used to comprehensively evaluate safe and unsafe driving behaviours. The relationships between PADI's factors and driving-related outcomes in Vietnam were also investigated. The factor analysis of Vietnamese PADI revealed a two-dimensional structure, including Prosocial driving and Aggressive driving. This study's findings highlighted the benefits of Prosocial driving in reducing traffic issues. For instance, Vietnamese motorcyclists with higher scores on Prosocial driving were less likely to have adverse driving-related outcomes (e.g. on-road crashes, offences). In contrast, Aggressive driving was positively associated with all aberrant driving patterns in the Motorcycle Rider Behaviour Questionnaire. Regarding demographic variables, young and male motorcyclists were more likely to be involved in road accidents or receive traffic infringements.
ABSTRACT
This study aimed to validate the Vietnamese version of the Prosocial and Aggressive Driving Inventory (PADI), a self-reported questionnaire used to comprehensively evaluate safe and unsafe driving behaviours. The relationships between PADI's factors and driving-related outcomes in Vietnam were also investigated. The factor analysis of Vietnamese PADI revealed a two-dimensional structure, including Prosocial driving and Aggressive driving. This study's findings highlighted the benefits of Prosocial driving in reducing traffic issues. For instance, Vietnamese motorcyclists with higher scores on Prosocial driving were less likely to have adverse driving-related outcomes (e.g. on-road crashes, offences). In contrast, Aggressive driving was positively associated with all aberrant driving patterns in the Motorcycle Rider Behaviour Questionnaire. Regarding demographic variables, young and male motorcyclists were more likely to be involved in road accidents or receive traffic infringements.
[
bivec-gibet-2023-bai cua hiep.pdf
]
© Đại học Đà Nẵng
Địa chỉ: 41 Lê Duẩn Thành phố Đà Nẵng
Điện thoại: (84) 0236 3822 041 ; Email: dhdn@ac.udn.vn