Home
Giới thiệu
Tài khoản
Đăng nhập
Quên mật khẩu
Đổi mật khẩu
Đăng ký tạo tài khoản
Liệt kê
Công trình khoa học
Bài báo trong nước
Bài báo quốc tế
Sách và giáo trình
Thống kê
Công trình khoa học
Bài báo khoa học
Sách và giáo trình
Giáo sư
Phó giáo sư
Tiến sĩ
Thạc sĩ
Lĩnh vực nghiên cứu
Tìm kiếm
Cá nhân
Nội dung
Góp ý
Hiệu chỉnh lý lịch
Thông tin chung
English
Đề tài NC khoa học
Bài báo, báo cáo khoa học
Hướng dẫn Sau đại học
Sách và giáo trình
Các học phần và môn giảng dạy
Giải thưởng khoa học, Phát minh, sáng chế
Khen thưởng
Thông tin khác
Tài liệu tham khảo
Hiệu chỉnh
Số người truy cập: 107,150,265
A Study of Metaphorical Expressions Based on Up Sense of Happiness in English and Vietnamese
Tác giả hoặc Nhóm tác giả:
Trần Thị Thùy Oanh
Nơi đăng:
the IICAH2023 Conference Proceedings;
S
ố:
3;
Từ->đến trang
: 115–123;
Năm:
2023
Lĩnh vực:
Ngôn ngữ;
Loại:
Bài báo khoa học;
Thể loại:
Trong nước
TÓM TẮT
ABSTRACT
In daily life of human beings, it seems the knowledge and experience is transferred in the ways which may not be so familiar, and even in abstract concepts. In the concepts of Cognitive Linguistics (CL), this is viewed as part of general cognition and thinking, especially in the case of metaphors. On the theoretical framework of CL, we concentrated on the theory of conceptual metaphor (CM) by George Lakoff and Mark Johnson (1980/2003), among the first to pinpoint this conceptual potential. In this study, we refer to the metaphorical expressions based on Up sense of Happiness through fundamental concepts in spatial metaphors. For example, in English we can see the CM "HAPPINESS IS UP” with the target domain is HAPPINESS and the source domain is UP, such as in the expression “He is on cloud nine”, which expressed that the man can evoke joy. In Vietnamese, such a conceptualization is also pointed, for example: “Anh ta lên chín tầng mây” (he is on cloud nine, he is extremely happy). To clarify this study, the data from 8 best-seller novels and stories in English and Vietnamese were collected for analyzing linguistic perspectives. The paper used descriptive, analytic, synthetic, comparative and contrastive methods with 100 expressions to find out the findings of similarities and differences between English and Vietnamese metaphorical expressions of happiness to make the theory of CM practical and useful for teachers as well as learners.
© Đại học Đà Nẵng
Địa chỉ: 41 Lê Duẩn Thành phố Đà Nẵng
Điện thoại: (84) 0236 3822 041 ; Email: dhdn@ac.udn.vn