Home
Giới thiệu
Tài khoản
Đăng nhập
Quên mật khẩu
Đổi mật khẩu
Đăng ký tạo tài khoản
Liệt kê
Công trình khoa học
Bài báo trong nước
Bài báo quốc tế
Sách và giáo trình
Thống kê
Công trình khoa học
Bài báo khoa học
Sách và giáo trình
Giáo sư
Phó giáo sư
Tiến sĩ
Thạc sĩ
Lĩnh vực nghiên cứu
Tìm kiếm
Cá nhân
Nội dung
Góp ý
Hiệu chỉnh lý lịch
Thông tin chung
English
Đề tài NC khoa học
Bài báo, báo cáo khoa học
Hướng dẫn Sau đại học
Sách và giáo trình
Các học phần và môn giảng dạy
Giải thưởng khoa học, Phát minh, sáng chế
Khen thưởng
Thông tin khác
Tài liệu tham khảo
Hiệu chỉnh
Số người truy cập: 109,888,741
Real-time Damper Force Estimation of Vehicle Electrorheological Suspension: A NonLinear Parameter Varying Approach
Tác giả hoặc Nhóm tác giả:
Thanh-Phong Pham, Olivier Sename, Luc Dugard
Nơi đăng:
IFAC-PapersOnLine (Publication of International Federation of Automatic Control - Publish on Elsevier);
S
ố:
52(28);
Từ->đến trang
: 94-99;
Năm:
2019
Lĩnh vực:
Khoa học công nghệ;
Loại:
Bài báo khoa học;
Thể loại:
Quốc tế
TÓM TẮT
This paper proposes a nonlinear parameter varying (NLPV ) observer to estimatein real-time the damper force of an electrorheological (ER) damper in road vehicle suspensionsystem. First, a nonlinear quarter-car model equipped with the dynamic nonlinear model ofER damper is presented, which captures the main behavior of the suspension system. Theestimation method of the damper force is developed using a NLPV observer whose objectivesare to minimize the effects of bounded unknown road prole disturbances and measurementnoises on the estimation errors in the H∞ framework. Furthermore, the nonlinearity comingfrom damper model (and considered in the observer formulation) is handled through a Lipschitzcondition. The observer inputs are given by two low-cost sensors data (two accelerometers datafrom the sprung mass and the unsprung mass). For performance assessment, the observer isimplemented on the INOVE testbench of GIPSA-lab (1/5-scaled real vehicle). Both simulationand experimental results demonstrate the effectiveness of the proposed observer in terms of theability of estimating the damper force in real-time and of minimizing the effects of measurementnoises and road disturbances.
ABSTRACT
This paper proposes a nonlinear parameter varying (NLPV ) observer to estimatein real-time the damper force of an electrorheological (ER) damper in road vehicle suspensionsystem. First, a nonlinear quarter-car model equipped with the dynamic nonlinear model ofER damper is presented, which captures the main behavior of the suspension system. Theestimation method of the damper force is developed using a NLPV observer whose objectivesare to minimize the effects of bounded unknown road prole disturbances and measurementnoises on the estimation errors in the H∞ framework. Furthermore, the nonlinearity comingfrom damper model (and considered in the observer formulation) is handled through a Lipschitzcondition. The observer inputs are given by two low-cost sensors data (two accelerometers datafrom the sprung mass and the unsprung mass). For performance assessment, the observer isimplemented on the INOVE testbench of GIPSA-lab (1/5-scaled real vehicle). Both simulationand experimental results demonstrate the effectiveness of the proposed observer in terms of theability of estimating the damper force in real-time and of minimizing the effects of measurementnoises and road disturbances.
© Đại học Đà Nẵng
Địa chỉ: 41 Lê Duẩn Thành phố Đà Nẵng
Điện thoại: (84) 0236 3822 041 ; Email: dhdn@ac.udn.vn