Home
Giới thiệu
Tài khoản
Đăng nhập
Quên mật khẩu
Đổi mật khẩu
Đăng ký tạo tài khoản
Liệt kê
Công trình khoa học
Bài báo trong nước
Bài báo quốc tế
Sách và giáo trình
Thống kê
Công trình khoa học
Bài báo khoa học
Sách và giáo trình
Giáo sư
Phó giáo sư
Tiến sĩ
Thạc sĩ
Lĩnh vực nghiên cứu
Tìm kiếm
Cá nhân
Nội dung
Góp ý
Hiệu chỉnh lý lịch
Thông tin chung
English
Đề tài NC khoa học
Bài báo, báo cáo khoa học
Hướng dẫn Sau đại học
Sách và giáo trình
Các học phần và môn giảng dạy
Giải thưởng khoa học, Phát minh, sáng chế
Khen thưởng
Thông tin khác
Tài liệu tham khảo
Hiệu chỉnh
Số người truy cập: 107,108,411
Psychological Factors Affecting Intention to Use Public Transport among Vietnamese Motorcyclists
Tác giả hoặc Nhóm tác giả:
Son Tung Nguyen, Mehdi Moeinaddini, Ismaïl Saadi, Mario Cools
Nơi đăng:
Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board (SCIE - Q2);
S
ố:
2677(8);
Từ->đến trang
: 207-218;
Năm:
2023
Lĩnh vực:
Khoa học;
Loại:
Bài báo khoa học;
Thể loại:
Quốc tế
TÓM TẮT
ABSTRACT
Previous studies on factors influencing public transport usage have mainly focused on car users and been conducted in the Western world. In contrast, there are few studies on modal choice in motorcycle- dominant countries like Vietnam. This paper contributes to the state of the art by investigating data from 618 Vietnamese motorcyclists to understand psychological factors that influence the intention to use public transport among Vietnamese motorcyclists. Exploratory factor analysis (EFA), confirmatory factor analysis (CFA), and structural equation model (SEM) are employed to explore psychological factors influencing public transport mode choice in Vietnam and to test the relationship between these psychological factors and the intention to use public transport. The results show that in addition to other factors in the theory of planned behavior (TPB), such as personal norms and perceived behavioral control, attitudes toward public transport mode choice are formulated from three components: instrumental attitude, symbolic/affective attitude, and social orderliness attitude. In addition, the SEM result also shows that only personal norms and social orderliness have a direct relationship with the intention to use public transport among five psychological factors. The findings from this paper have contributed both theoretical and empirical value to the existing literature in this field.
© Đại học Đà Nẵng
Địa chỉ: 41 Lê Duẩn Thành phố Đà Nẵng
Điện thoại: (84) 0236 3822 041 ; Email: dhdn@ac.udn.vn