Home
Giới thiệu
Tài khoản
Đăng nhập
Quên mật khẩu
Đổi mật khẩu
Đăng ký tạo tài khoản
Liệt kê
Công trình khoa học
Bài báo trong nước
Bài báo quốc tế
Sách và giáo trình
Thống kê
Công trình khoa học
Bài báo khoa học
Sách và giáo trình
Giáo sư
Phó giáo sư
Tiến sĩ
Thạc sĩ
Lĩnh vực nghiên cứu
Tìm kiếm
Cá nhân
Nội dung
Góp ý
Hiệu chỉnh lý lịch
Thông tin chung
English
Đề tài NC khoa học
Bài báo, báo cáo khoa học
Hướng dẫn Sau đại học
Sách và giáo trình
Các học phần và môn giảng dạy
Giải thưởng khoa học, Phát minh, sáng chế
Khen thưởng
Thông tin khác
Tài liệu tham khảo
Hiệu chỉnh
Số người truy cập: 109,883,320
Risky behaviours associated with traffic crashes among app-based motorcycle taxi drivers in Vietnam
Tác giả hoặc Nhóm tác giả:
Nguyen-Phuoc, D.Q., De Gruyter, C., Nguyen, H.A.,
Nguyen, T.
and Su, D.N.
Nơi đăng:
Transportation research part F: traffic psychology and behaviour;
S
ố:
70;
Từ->đến trang
: 249-259;
Năm:
2020
Lĩnh vực:
Khoa học công nghệ;
Loại:
Bài báo khoa học;
Thể loại:
Quốc tế
TÓM TẮT
ABSTRACT
IntroductionIn developing countries, traditional motorcycle taxis are operated as a type of public transport mode. Recently, the development of mobile technology has enabled this transport mode to become an app-based motorcycle taxi service, leading to a rapid increase in travel demand. However, the emergence of app-based motorcycle taxi riders is considered to contribute directly and indirectly to the high proportion of road traffic crashes through their risky riding behaviours. The associations between unhealthy habits such as smoking, drink riding and other risky behaviours among motorcyclists have received less attention. Therefore, the aim of this study is to explore the effect of unhealthy lifestyle behaviours on risky riding behaviours among app-based motorcycle taxi riders. This study also explores the prevalence of risky riding behaviours and their associations.MethodsAn online survey and field surveys were carried out to obtain information about app-based motorcycle taxi riders’ demographics, work patterns and risky riding behaviours. More than 600 riders (mean age = 25.74 years, SD = 7.3), who were working in the three largest cities in Vietnam, completed a structured questionnaire.ResultsBinary logistic regression modelling showed that riders who regularly smoked and drunk alcohol were more likely to engage in the risky behaviours of smoking while riding and drink riding (Adj. OR = 18.61, 95%CI, p < 0.001 and Adj. OR = 9.02, 95%CI, p < 0.01 respectively). The results also indicated that those who sometimes smoked cigarettes were more likely not to wear helmets when riding (Adj. OR = 2.55, p < 0.01). While smoking habits were associated with smoking while riding and not wearing a helmet, most surveyed risky riding behaviours were associated with drinking habits. Significant associations between smoke/drink riding and all other risky riding behaviours were also found in this study.ConclusionA better understanding of these relationships will help authorities and ride-hailing firms to improve safe riding behaviours among app-based motorcycle taxi riders.
© Đại học Đà Nẵng
Địa chỉ: 41 Lê Duẩn Thành phố Đà Nẵng
Điện thoại: (84) 0236 3822 041 ; Email: dhdn@ac.udn.vn