Home
Giới thiệu
Tài khoản
Đăng nhập
Quên mật khẩu
Đổi mật khẩu
Đăng ký tạo tài khoản
Liệt kê
Công trình khoa học
Bài báo trong nước
Bài báo quốc tế
Sách và giáo trình
Thống kê
Công trình khoa học
Bài báo khoa học
Sách và giáo trình
Giáo sư
Phó giáo sư
Tiến sĩ
Thạc sĩ
Lĩnh vực nghiên cứu
Tìm kiếm
Cá nhân
Nội dung
Góp ý
Hiệu chỉnh lý lịch
Thông tin chung
English
Đề tài NC khoa học
Bài báo, báo cáo khoa học
Hướng dẫn Sau đại học
Sách và giáo trình
Các học phần và môn giảng dạy
Giải thưởng khoa học, Phát minh, sáng chế
Khen thưởng
Thông tin khác
Tài liệu tham khảo
Hiệu chỉnh
Số người truy cập: 106,077,209
Personal Exposure to Airborne Particles in Transport Micro-Environments and Potential Health Impacts: A Tale of Two Cities.
Tác giả hoặc Nhóm tác giả:
Tran,
P.T.,
Nguyen, T. and Balasubramanian, R.,
Nơi đăng:
Sustainable Cities and Society;
S
ố:
63;
Từ->đến trang
: 102470;
Năm:
2020
Lĩnh vực:
Môi trường;
Loại:
Bài báo khoa học;
Thể loại:
Quốc tế
TÓM TẮT
ABSTRACT
The present study investigated the personal exposure (PE) of commuters to fine particles (PM2.5) and black carbon (BC) in two cities: Singapore and Danang (Vietnam) with different socio-economic conditions. The PE measurement was conducted during a multimodal round trip from Singapore to Danang and back with various on-road transport modes in urban micro-environments within each city by using portable devices. Real-time assessment of PE revealed that more than 60% of the integrated inhaled dose of PM2.5 by commuters to occurred at airport concourses and transit micro-environments to/from the aeroplane by apron bus. Whereas for BC, the transit by apron bus made a major contribution (> 50%) to the total integrated exposure. The PE to PM2.5 and BC in transport micro-environments was an order of magnitude higher in Danang compared to Singapore while using various on-road modes of transport in each city. Elevated concentrations of airborne particles in Singapore and Danang were significantly contributed by heavy-duty diesel vehicles and motorcycles, respectively. Moreover, a reduction in years of life expectancy is likely to occur among urban commuters while using motorized transport compared to active mobility (cycling).
© Đại học Đà Nẵng
Địa chỉ: 41 Lê Duẩn Thành phố Đà Nẵng
Điện thoại: (84) 0236 3822 041 ; Email: dhdn@ac.udn.vn